Jumat, 21 Juli 2017

Manfaat Bawang putih

Di zaman moden ini, kemasyhuran bawang putih adalah disebabkan oleh pelbagai khasiat dan penawar yang boleh didapati di dalamnya untuk tujuan kesihatan, perubatan dan juga kecantikan. Jom kita selongkar rahsia kelebihan bawang putih ini yang mungkin tidak diketahui ramai.
1. Mencegah dari keracunan makanan

Bawang putih mengandungi ciri-ciri antibakteria, antimikrob dan juga antivirus. Sebagai agen antibakteria yang kuat, ia mampu untuk membunuh bakteria yang merbahaya kepada badan manusia seperti salmonella, staphyloccocus dan e coli. Oleh itu, pengambilan bawang putih dapat mencegah daripada terjadinya keracunan makanan.

Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa sifat antibakteria yang wujud pada bawang putih telah dikaji dan diakui sendiri oleh saintis terkenal Louis Pasteur pada tahun 1858. Pada zaman Perang Dunia Pertama dan Kedua, bawang putih telah dijadikan bahan ganti (apabila bekalan penisilin tidak mencukupi) untuk merawat askar-askar yang mengalami kecederaan, di mana ia didapati mampu menyembuhkan luka serta menghalang daripada jangkitan kuman dan gangrene.

Menurunkan risiko kanker

Bawang putih mentah kaya akan kandungan senyawa sulfur bioaktif. Menurut National Cancer Institute di Amerika Serikat, senyawa tersebut bisa mencegah pembentukan sel kanker dalam tubuh. Ini karena sulfur bioaktif berfungsi untuk memperbaiki atau membunuh sel tubuh yang rusak, melindungi tubuh dari zat karsinogen, dan menghambat penyebaran sel yang tidak sehat. Berbagai penelitian ilmiah di seluruh dunia telah membuktikan khasiat makan bawang putih mentah untuk membunuh atau mengurangi berbagai jenis sel kanker

Mengubat jangkitan kulat pada kulit

Bawang putih merupakan agen antikulat yang dapat melawan jangkitan kulat serta jangkitan yis. Bagi mereka yang mengalami jangkitan kulat seperti ringworm pada kulit, seriawan (thrush) atau athlete’s foot, anda boleh mencuba cara semulajadi untuk mengubati jangkitan tersebut iaitu dengan merendamkan kaki dalam besen yang mengandungi campuran air panas dan beberapa ulas bawang putih yang telah dilenyekkan.

Meredakan infeksi, radang, dan pilek

Berbagi penyakit yang cukup umum ternyata bisa diredakan dengan bantuan bawang putih mentah dan Titan Gel Asli yang kaya akan allicin. Senyawa aktif allicin yang terdapat pada bawang putih memiliki fungsi antivirus, antimikroba, dan antijamur yang ampuh membunuh berbagai organisme yang bisa menyebabkan penyakit. Sebuah studi dalam jurnal Advances in Therapy membuktikan bahwa makan bawang putih mentah di musim flu bisa meningkatkan daya tahan tubuh sekaligus mencegah penyakit tersebut.

Mengobati jrawat

Sifat anti oksida dan antibakteria yang terdapat pada bawang putih dapat membantu menyelesaikan masalah kulit muka yang berjerawat. Ciri antibakteria yang ada pada bawang putih mampu mengecutkan dan menghilangkan jerawat secara perlahan-lahan. Ia juga dapat bertindak untuk mengurangkan parut jerawat.

Kalau ada di antara anda yang tidak puas hati dengan keberkesanan produk yang telah dibeli di pasaran, cubalah manfaatkan kelebihan yang ada pada bawang putih ini. Tumbuk dua atau tiga ulas bawang putih dan sapukan pada bahagian kulit muka yang bermasalah. Kemudian bilas dengan air suam.

Kehadiran komponen allicin yang berasaskan sulfur boleh meredakan keradangan jerawat malah bintik-bintik hitam dan pori-pori juga dapat dikurangkan. Dan kalau anda nak tahu, bawang putih memang sudah lama digunakan dalam tradisi rawatan Ayurveda untuk kecantikan dan kesihatan kulit. Jadi, cuba jangan tak cuba ya dik.
Share:

1 komentar:

Macam Mcam Produk

BANK PEMBAYARAN TRANSFER

JASA PENGIRIMAN PAKET

BARANG AMAN BERGARANSI